Autoklub ČR |MMČR: Humpolec | Nová Paka | Hollabrunn | Přerov | Poříčí n/S | Dolní Bousov | Sedlčany

Historie

Historie motoristického sportu v Humpolci

Autoklub Republiky československé

Humpolecká organizace Autoklubu RČ vznikla obr1na ustavující schůzi v zasedací síni ONV v Humpolci dne 26. října 1945. Organizátoři byli Jan Voříšek, inspektor pojišťovny Slavie a Ing. Vodák, geometr. Tato organizace pracovala až do roku 1951, kdy po vzoru sovětského DOSAAF ( Dobrovolná společnost pro spolupráci s armádou, letectvem a námořnictvem ), vznikl Svazarm.

 

Svazarm

Svazarm neboli Svaz pro spolupráci s armádou byla československá branná organizace ustavená 4. listopadu 1951 a sdružoval zájemce o některé odbornosti, kteří tak byli pod kontrolou. Pouze pod hlavičkou Svazarmu mohli pracovat například kynologové, střelci, radioamatéři či sportovní letci a motorismus. Spadaly pod něj také autoškoly. Přes svou proklamovanou vazbu na armádu zastřešoval Svazarm i řadu aktivit, které neměly mnoho společného s brannou činností. Kromě sportovních klubů nebo kurzů her na vojáky, sdružoval Svazarm např. klub přátel divadla Semafor nebo HI-FI klub aj. V Humpolci byla městská organizace Svazarmu a dále pracovaly samostatné organizace u podniků Sukno, Adamovské později Humpolecké strojírny a Českomoravský len.

 

Motokáry

obr2obr3Pod hlavičkou Svazarmu ČML se v letech 1963–1965 konaly závody motokár v Humpolci. Jezdilo se na trati přímo ve městě, např. kolem pošty. Závodili zde i humpolečtí jezdci Jindřich Kalivoda, Dalibor Deraha a Alois Krejčí, kteří si sami motokáry zkonstruovali a vyrobili. První závod vyhrál Dalibor Deraha, druhý a třetí ročník vyhrál Jiří Prokopius ze Strakonic.

 
 
obr4
 
 

Motokros

obr5Začátky se datují do druhé poloviny šedesátých let minulého století. Tehdy parta mladých lidí, kterou vedl pan Jaroslav Vošický ( obr. 14), uspořádala v oblasti dneš-ního lesoparku Pod Orlíkem motokrosové závody malých motocyklů Jawa Pionýr 50 ccm.

Závody se poprvé konaly v roce 1967, dále pak v roce 1968 a 1969. Protože se těšily velké oblibě mezi mladými lidmi a stávající prostředí bylo nevyhovující, po dvouleté přestávce se přesunuly do areálu bývalého stohoviště lnu (dnešní autokrosový areál Pod Vilémovským lomem). obr6 obr7 obr8 Zde se konalo sedm ročníků populárních „Humpoleckých padesátek“ jako pohár ČSR a další dva ročníky byly volné závody Motokros 125 ccm a 250 ccm.

 

Minikáry

obr9Práci s mladými zájemci o motoristický sport organizoval Městský dům dětí a mládeže. Kroužek minikár vznikl v roce 1970 pod vedením Oty Brothánka. Ve vedení se vystřídali ještě Jiří Mihulka a Dalibor Deraha. Minikáry se konstruovaly a následně zhotovovaly svépomocí v malé dílně.

 

obr10obr114. června 1972 na trati Nové Dvory u Kejžlice se konal krajský přebor minikár. Zúčastili se humpolečtí chlapci a děvčata (Vláďa Krupička, Míra Moravec, Honza Brázda, Jirka Honzl, Jarda Barták, Marcela Králová a Věra Derahová), dále zástupci z Písku a ze Strakonic. Vítězové postoupili na Mistrovství republiky do Mariánského Údolí u Olomouce. Zde se umístila ve své kategorii Věra Derahová na 2.místě. Věnec jí předával nejlepší motocyklový závodník František Šťastný. V následujících letech 1974 a 1975 se Věra Derahová stala mistryní České republiky. obr12 Humpolečtí jezdci se pravidelně zúčastňovali krajských i republikových závodů až do roku 1984.

Text: Ing.Jana Dománková
Zdroj:HUMPOLEC V ZRCADLE ČASU II.„SPOLKY A SPOLKOVÝ VÝVOJ“
Pokračování historie na Autokros

Napsal Tomáš, tisk, přečteno 4180x

© Copyright 2006 NejWeb.Net používá RS2 Design by Kacko