Autoklub Republiky československé
Humpolecká organizace Autoklubu RČ vznikla na ustavující schůzi v zasedací síni ONV v Humpolci dne
26. října 1945. Organizátoři byli Jan Voříšek, inspektor pojišťovny
Slavie a Ing. Vodák, geometr. Tato organizace pracovala až do roku 1951, kdy
po vzoru sovětského DOSAAF ( Dobrovolná společnost pro spolupráci
s armádou, letectvem a námořnictvem ), vznikl Svazarm.
Svazarm
Svazarm neboli Svaz pro spolupráci s armádou byla československá branná organizace ustavená 4. listopadu 1951 a sdružoval zájemce o některé odbornosti, kteří tak byli pod kontrolou. Pouze pod hlavičkou Svazarmu mohli pracovat například kynologové, střelci, radioamatéři či sportovní letci a motorismus. Spadaly pod něj také autoškoly. Přes svou proklamovanou vazbu na armádu zastřešoval Svazarm i řadu aktivit, které neměly mnoho společného s brannou činností. Kromě sportovních klubů nebo kurzů her na vojáky, sdružoval Svazarm např. klub přátel divadla Semafor nebo HI-FI klub aj. V Humpolci byla městská organizace Svazarmu a dále pracovaly samostatné organizace u podniků Sukno, Adamovské později Humpolecké strojírny a Českomoravský len.
Motokáry
Pod hlavičkou Svazarmu ČML se v letech 1963–1965 konaly
závody motokár v Humpolci. Jezdilo se na trati přímo ve městě, např.
kolem pošty. Závodili zde i humpolečtí jezdci Jindřich Kalivoda, Dalibor
Deraha a Alois Krejčí, kteří si sami motokáry zkonstruovali a vyrobili.
První závod vyhrál Dalibor Deraha, druhý a třetí ročník vyhrál Jiří
Prokopius ze Strakonic.
Motokros
Začátky se datují do druhé poloviny šedesátých let
minulého století. Tehdy parta mladých lidí, kterou vedl pan Jaroslav
Vošický ( obr. 14), uspořádala v oblasti dneš-ního lesoparku Pod Orlíkem
motokrosové závody malých motocyklů Jawa Pionýr 50 ccm.
Závody se poprvé konaly v roce 1967, dále pak v roce 1968 a
1969. Protože se těšily velké oblibě mezi mladými lidmi a stávající
prostředí bylo nevyhovující, po dvouleté přestávce se přesunuly do
areálu bývalého stohoviště lnu (dnešní autokrosový areál Pod
Vilémovským lomem).
Zde se konalo sedm ročníků
populárních „Humpoleckých padesátek“ jako pohár ČSR a další dva
ročníky byly volné závody Motokros 125 ccm a 250 ccm.
Minikáry
Práci s mladými zájemci o motoristický sport organizoval
Městský dům dětí a mládeže. Kroužek minikár vznikl v roce 1970 pod
vedením Oty Brothánka. Ve vedení se vystřídali ještě Jiří Mihulka a
Dalibor Deraha. Minikáry se konstruovaly a následně zhotovovaly svépomocí
v malé dílně.
4. června 1972 na trati Nové Dvory u Kejžlice se konal
krajský přebor minikár. Zúčastili se humpolečtí chlapci a děvčata
(Vláďa Krupička, Míra Moravec, Honza Brázda, Jirka Honzl, Jarda Barták,
Marcela Králová a Věra Derahová), dále zástupci z Písku a ze Strakonic.
Vítězové postoupili na Mistrovství republiky do Mariánského Údolí
u Olomouce. Zde se umístila ve své kategorii Věra Derahová na 2.místě.
Věnec jí předával nejlepší motocyklový závodník František Šťastný.
V následujících letech 1974 a 1975 se Věra Derahová stala mistryní
České republiky.
Humpolečtí jezdci se pravidelně zúčastňovali krajských
i republikových závodů až do roku 1984.
Text: Ing.Jana Dománková |
Zdroj:HUMPOLEC V ZRCADLE ČASU II.„SPOLKY A SPOLKOVÝ VÝVOJ“ |
Pokračování historie na Autokros |
Napsal Tomáš, tisk, přečteno 7194x